A Pécsi Kamarakórus és Tillai Aurél
A művészeteknek hódoló és a szellem szárnyalásának teret adó
pannon táj levegője csap meg bennünket, valahányszor a Pécsi Kamarakórust
halljuk énekelni alapító karnagyuk, Tillai Aurél vezényletével. A hangzás
szépsége, a kristálytiszta intonáció, a formálás könnyedsége és lendülete
előadásukban mélységes zeneiséggel, kikezdhetetlen biztonsággal, fölényes
stílusismerettel párosul, amiben a másik alapító mesternek, Dobos Lászlónak
szintén jelentős szerepe van. Ő ugyan a közös munkától egy idő után megvált, de
mindmáig a legideálisabb hangszernek nevezi az 1958-ban Tillaival együtt,
tanítványaikból és barátaikból verbuvált csapatot, mert – mint maga mondja –
„ami egy szeretett műről bennem élt, az mind megszólalt rajta, akár 12 szólamú
reneszánsz muzsika volt soron, akár 20. századi clusterek kavalkádja”.
Madrigáléneklésük tökélyét egyébként – a harminckettedes figurációk pergő
gyöngysorként való megjelenítése okán – Bárdos Lajos is olimpiai rekordnak
nevezte, azzal a jó tanáccsal küldve hozzájuk a zenei vetélkedőt vezetni fölkért
Lukin tanár urat, hogy „Vigyázz, mit kérdezel tőlük! Ezek ötszólamú
Monteverdi-madrigált reggeliznek!”
De ugyanilyen bámulatos jártasságot, természetes
közvetlenséget sugároznak a zenetörténet bármely más korszakához kötődő
repertoárjuk tolmácsolásakor is, beleértve a barokk, a klasszikus és a
romantikus kórusirodalom remekeit, s természetesen mindenekelőtt hazai szerzőink
alkotásait. Kiművelt technikájuk és művészi hitelük fedezetével a magyar
kóruskultúra nagyköveteiként utazzák be a világot Lahtitól Assisiig, Colmartól
Hamburgig, Londontól Amszterdamig; tarisznyára való díjat hoztak már haza a
leghíresebb nemzetközi versenyekről: Corkból, Spittalból, Toursból, Arezzóból;
és pályatársaik közül egyedül ők mondhatják el magukról, hogy eddig kiadott
tucatnyi CD-jük nagyobbik fele határainkon kívül készült, külföldi cég
gondozásában és megrendelésére. S ne feledjük: a Pécsi Kamarakórus hívta életre
1964-ben és rendezi meg azóta is a város nevét viselő Nemzetközi Kamarakórus
Fesztivált, és ennek sikere szavatolta, hogy 1988-ban Pécs adhatott otthont az
Europa Cantat eseménysorozatának.
A pécsi Nevelők Háza Kórusalapítvány fenntartásában működő
együttes nem hivatásos kórus, csak épp a színvonala felel meg a profizmus
maximális követelményeinek. Ars poeticájukat gyönyörűen tükrözi egy prózavers,
amelyet 1998-ban, fennállásuk 40. évfordulóján jubileumi hangversenyük
meghívójára nyomtattak.
Így szól:
Régi korok elfelejtett muzsikáját életre hívni / Régi emberek legszentebb
érzéseit újra élni / Megérteni az újat, bíztatni a jövőt / Négy évtizednek ez
volt az értelme. / Jutalma pedig: / volt kikkel megosztani / a muzsika szép
örömét.
A most 47 esztendős Pécsi Kamarakórus hitvallása a napfényes
pannon táj ege alatt élő-virágzó művészet örökkévalóságát hirdeti. Énekesei ezt
a szellemiséget képviselik, amikor pódiumra állnak, hogy Tillai Aurél keze alatt
megszólaltassák egykori és kortárs zeneszerzők kompozícióit. Szerencsésebb
egymásra találást elképzelni sem lehet az övéknél, együttműködésükből katartikus
hatású koncertprodukciók, előadástörténeti csúcsteljesítmények születtek. Tillai
karnagy úr a klasszikus muzsikus-eszmény megtestesülése: egyszemélyben
előadóművész, zeneszerző és nevelő, s mindhárom minőségében elit márka.
Sokoldalúan képzett, reneszánsz műveltséggel felvértezett személyiség, aki előbb
magyar-énekszakos bölcsész-, majd zeneelmélet-tanári diplomát szerzett,
zeneszerzést Kincses Józsefnél, karvezetést Párkai Istvánnál, vezénylést Koródi
Andrásnál tanult. Pedagógiai pályafutását több mint fél évszázada ugyanannál az
intézménynél kezdte, amelynek ma emeritus professzora: a Pécsi Tudományegyetem
művészeti karán 1990-től oktat karvezetést és zeneelméletet. Három énekkarral
dolgozott párhuzamosan évtizedeken keresztül: a Pécsi Egyetemi Kórust 1956-tól
2000-ig, a Mecsek Kórust 1965-től 87-ig vezette, a Pécsi Kamarakórusnak pedig
mindmáig az élén áll. Együtteseivel összesen 60 díjat szerzett rangos nemzetközi
versenyeken, ami megint csak olimpiai rekord, zsűritagja és atelier-vezetője
patinás európai fesztiváloknak, alelnöke a Magyar Kórusok és Zenekarok
Szövetségének. Számos kórusműve is pályadíjat nyert, s aki ismeri Janus
Pannonius, Áprily Lajos, Weöres Sándor, Kistétényi Melinda sorait zenébe foglaló
tételeit, zsoltár- és népdalfeldolgozásait, nehezen érti, hogy 1982-ben kapott
Liszt-díja mellől miért hiányzik máig is az Erkel-díj. És a Kodály-kórusok új
etalonjaként elhíresült lemezfelvételei, vagy a már nagybeteg Bárdos Lajosnak
szánt hommage, a szeretve tisztelt mester műveiből szerkesztett CD (amely
mindmáig az első és egyetlen szerzői korongja a magyar kóruskultúra karizmatikus
apostolának), vagy akár a Kodály utáni komponistanemzedékek kórusaiból készült
antológia, vagy a londoni Somm cég emblémájával közreadott Bartók-egyneműkarok
után joggal csodálkozik az ember: ugyan hol késik még mindig Tillai Aurél
százszorosan kiérdemelt Kossuth-díja? Ideje volna már itthon is felismerni, hogy
ez a szerény-szelíd, humánumra és harmóniára hangolt zeneművész, Pannónia
kivételes talentuma – világnagyság. Köszöntsük őt legendás kollégája, a komlói
Tóth Ferenc karnagy szavaival:
„Művészeteddel hitet, magyarságot, emberséget sugároztál tanítványaid,
kortársaid lelkébe. Adjon Isten neked sok energiát, lelkesedést e nemes
tevékenység folytatására.”
Tillai Aurél november 23-án lesz 75 éves. Boldog
születésnapot, Professzor Úr, Isten éltesse sokáig!